A 13 legfontosabb egészségügyi marketingtrend 2023-ban
A 13 legfontosabb egészségügyi marketingtrend 2023-ban
Összefoglaltuk, mely marketing trendekre kell figyelnie egy egészségügyi marketingesnek 2023-bn. 13, nem csak online marketing tanács, ami azonnal sikerhez vezet.
Ha van valami, ami fix pont az egészségügyi marketingben (és általánosságban a marketingben), akkor az maga a változás. Megállás nélkül formálódnak az új és meglévő trendek, és a páciensek elvárásai is egyre szigorúbbakká válnak.
Ha az egészségügyi marketing tanácsadás szolgáltatásunk érdekel, kattints IDE!
A kórházak, magánklinikák és orvosok naprakész marketingstratégiát kell, hogy kialakítsanak maguknak (akár önerőből, akár külső segítséggel), hogy relevánsak maradjanak a modern ügyfelek (és befektetők) szemében.
Ha te is képben szeretnél lenni az elkövetkezendő hónapok legfontosabb trendjeit illetően, akkor íme a legfontosabb egészségügyi marketingtrendek, amikről tudnod kell 2019-ben.
1. A millenáris korosztály minden eddiginél komolyabb kényelmet követel
A millenáris korosztály nem „szereti” a kényelmet, hanem konkrétan ragaszkodik hozzá. Egyszerűen képtelenek elfogadni a régi rendszert, ahol heteket, vagy hónapokat kellett várni egy időpontra. Egyre több egészségügyi szolgáltató ismeri fel ezt az igényt, és próbál megfelelni neki azzal, hogy kiemelkedő kényelmet kínál betegeinek.
Ha egy intézet vagy klinika csatlakozni szeretne a mozgalomhoz, akkor új folyamatokat és lehetőségeket kell, hogy elérhetővé tegyen ügyfelei számára. Ezek lehetnek akár olyan apróságok is, mint az online időpont-foglalás, foglalás-emlékeztető emailek és/vagy SMS-ek, és szöveges frissítések az eredményekről és más fontos tudnivalókról. Az online időpont-foglalás vagy bejelentkezés egy konzultációra marketing szempontból is nagyon fontos, hiszen így teszed mérhetővé az egyes csatornák teljesítményét.
Jártasak vagyunk az egészségügyi marketingben, nézd meg te is referenciáinkat, és azt, mit ajánlhatunk cégednek! Kattints ide!
2. Az online értékelések fontosabbak, mint valaha
Tisztában vagy egyáltalán azzal, milyen felületeken írhatnak intézményedről véleményeket az emberek? Facebook, Google Cégem (Google Térkép), Foursquare. Mind-mind egy-egy hely, ahol jót vagy rosszat lehet olvasni cégedről. És akkor a fórumokról még nem is beszéltünk.
Az interneten számos platform kínál lehetőséget a felhasználók számára, hogy értékeléseket, véleményeket írhassanak egy cégről, termékről, vagy akár egy orvosról, kórházról, magánklinikáról is. Manapság, amikor bárki szabadon, nyilvánosan kifejezheti a véleményét az interneten, hogy mindenki láthassa azt, a te érdeked, hogy pozitív értékelésekre ösztönözd pácienseidet.
Az ilyen véleményeket és értékeléseket a keresőmotorok is figyelembe veszik, és gyakran ez az első dolog, amit a kereső felhasználók megnéznek egy orvos, vagy klinika adatlapján. Sokan, ha nem találnak ilyen értékeléseket (vagy szinte csak rosszakat látnak), akkor egyszerűen más alternatívák után néznek.
A kutatások szerint az emberek nagyjából annyira bíznak egy online véleményben, mint egy ismerőstől, baráttól érkező személyes ajánlásban. Ha nagy a páciens-forgalmad, akkor elkerülhetetlen, hogy egy-két átlagon aluli vélemény is becsússzon, de ezeket minél több pozitív értékeléssel kell, hogy ellensúlyozd. A feladatod tehát az, hogy arra ösztönözd ügyfeleidet, hogy írják meg véleményüket rólad az erre alkalmas platformokon (Google, Facebook, stb.).
3. A páciensek is fejlődnek a korral
Nem csak a millenáris korosztály kelt jelentős hullámokat az egészségügyi marketing tengerén – a modern pácienseknek sokkal több lehetőségük van tájékozódni, mielőtt egy egészségükkel kapcsolatos döntést hoznának. Ma már szinte bárki utánanézhet egy nagyvárosi magánklinikának, és csak nagyon kevesek kénytelenek a helyi, vagy legközelebbi opciók közül választani.
Az egészségügy fogyasztói (értsd: a páciensek) számára mindig is fontos volt a kényelem és persze a dolgok anyagi része is, csak éppen manapság már sokkal egyszerűbb alaposan utánanézni ezeknek – és az emberek általában így is tesznek, mielőtt időpontot foglalnának.
Szóval mit tehetnek az egészségügyi szolgáltatók? Habár minden szervezetnek és magánorvosnak egyéni problémái lehetnek ilyen téren, amiket meg kell oldaniuk, általánosságban érdemes a hitelességre, őszinteségre, és egyértelmű árképzésre törekedni, továbbá nem szabad elhanyagolni a személyzet továbbképzését és felkészítését sem az ügyfelek igényeinek kielégítésére.
4. A Google egyre nagyobb hangsúlyt fektet a webhelyek E-A-T értékére
Tekintve hogy az emberek többsége a Google-on kezdi keresését, amikor megoldást keres egy problémájára, a modern orvosok és magánklinikák is gőzerővel igyekeznek bekerülni az első találatok közé. Ebben segít a keresőoptimalizálás, a SEO. Az egészségügyi webhelyek keresőtalálati rangsorolása igencsak felkapott témává vált az elmúlt hónapokban, ami első sorban a Google 2018 augusztusi „Medic” frissítésének, és a 2019 márciusi központi frissítésnek köszönhető.
Ezek a frissítések első sorban azt befolyásolták, hogy a Google hogyan kezeli az érzékeny (például egészségügyi) témákkal foglalkozó a webhelyek úgynevezett E-A-T értékét. Az E-A-T az angol Expertise (szakértelem), Authority (hitelesség/tekintély), és Trustworthiness (megbízhatóság) rövidítése – ez a három szempont különösen fontos az olyan webhelyek rangsorolásában, amelyek egészségügyi, és más, a felhasználók jólétét és/vagy biztonságát befolyásoló témákkal foglalkoznak.
Tavaly nyáron – és idén márciusban – számos, első sorban egészségügyi jellegű webhely rangsorolása ugrott, vagy bukott nagyot, és semmi sem garantálja, hogy a következő hónapokban nem várható hasonló frissítés (és következmények).
Az egészségügyi webhelyek kénytelenek lesznek még inkább arra koncentrálni, hogy megbízható, hiteles, szakszerű tartalmakat kínáljanak látogatóik számára.
5. Külföldön a páciensek nem csak a Google-on kereshetnek maguknak szolgáltatót
Az évek során a Google lett az elsőszámú orvoskereső-felület a páciensek számára, de egyre több webhely igyekszik besegíteni az orvos- vagy klinikaválasztásban az érdeklődő betegeknek.
Ott van például az angolszász szférában népszerű WebMD, ami az egyik legnagyobb külföldi egészségügyi tartalom-publikáló webhely. Sok magyar klinika igyekszik az egészségturizmusban résztvenni, külföldi pácienseket szerezni magának. A WebMD lehetővé teszi az orvosok számára, hogy profilt regisztráljanak maguknak, és hirdetésekkel magasabb pozícióba kerülhessenek a webhely belső keresőtalálatai között. Tedd meg Te is!
6. Egyre több praxis és kórház próbálja ki a programmatic buyingot
A programmatic buying (azaz a digitális hirdetőfelületek automatikus értékesítése és vásárlása) lehetővé teszi a hirdetők számára, hogy a megfelelő embereknek, és a megfelelő időben juttassák el online reklámjaikat. Mindehhez virtuális kerítéseket (geofencing), keresőmarketinget, közösségi médiás hirdetéseket, és egyéb célzási opciókat lehet alkalmazni, amelyek biztosítják, hogy tényleg az érdeklődő páciensekhez jussanak el a hirdetések, méghozzá akkor, amikor a legfogékonyabbak lennének rájuk.
Persze az ilyen hirdetések elkészítése és megfelelő célzása egy teljesen különálló ágát képezi a marketingnek, így nem csoda, hogy habár egyre több egészségügyi szolgáltató próbálkozik vele a legtöbb hamar visszalép, mert nem látja az eredményeket, és nem szeretné elpazarolni a marketingre szánt költségvetését. Ebben segíthet egy felkészült, modern online marketing ügynökség.
7. Tovább terjednek a virtuális kerítések
Ha már szó esett róla, érdemes külön is kiemelni, hogy a virtuális kerítések felállítása (vagyis a geofencing) is egyre népszerűbbé válik. Az, hogy merre jár valaki, meglepően sokat elárul a szokásairól, érdeklődési köreiről, és tevékenységeiről, amely információkat aztán sokkal célzottabb, személyre szabott hirdetések elkészítéséhez lehet felhasználni. Ez a geofencing lényege, ami lényegében azt jelenti, hogy kijelölsz egy virtuális kerítést egy helyszín körül, és hirdetéseidet csak azoknak jeleníted meg, akik belépnek erre a területre.
Az egészségügyben ez több formában is megjelenhet, például táplálkozási és egészségügyi tippeket és cikkeket küldhetsz ki azoknak, akik betérnek egy közeli edzőterembe, vagy elsétálnak, elhajtanak rendelőd mellett. Ezzel azt is elkerülheted, hogy hirdetéseid olyan embereknek jelenjenek meg, akik túl messze vannak praxisodtól, így sokat spórolhatsz a hirdetési költségeken.
8. A páciensek kommunikációs szokásai megváltoznak: itt vannak a chatbotok
Ahogy telnek a hónapok és évek, egyre több webhely építi be ügyfélszolgálatába a chatbotokat. A modern páciensek kezdenek hozzászokni a kényelmes időpontfoglaláshoz, és sokan szívesebben töltenének ki egy internetes űrlapot, vagy kommunikálnának egy chatbottal, minthogy felhívják az adott praxist vagy kórházat egyeztetés céljából.
9. Egyre népszerűbbé válik a marketing automatizálása
Habár a marketing automatizálása más területeken már évek óta hétköznapi jelenségnek számít, az egészségügy ilyen téren sajnos még mindig nagyon le van maradva. A marketing automatizálása lehetőségeket kínál a páciensek aktivizálására, illetve arra, hogy a szolgáltatók pácienseik proaktív egészségügyi partnereivé válhassanak.
Manapság temérdek marketingtevékenység és folyamat automatizálható, mint például az emailküldés, a hirdetések terjesztése, és a közösségi médiás bejegyzések előre időzítése vagy akár a követőszerzés Instagramon (erről itt írtunk).
Az egészségügyben például gyakori az emailes kommunikáció, és egy praxisnak naponta akár üzenetek (emlékeztetők, visszaigazolások, eredmények, stb.) tucatjait kell kiküldenie a pácienseknek. A következő időszakokban kétségtelen, hogy az automatizálás más formákban is megjelenik majd az egészségügyi marketingben, például a lehetséges páciensekkel való kapcsolattartás, a hasznos tartalmak terjesztése, és a szolgáltatási információk megosztása céljából.
10. A landing oldalak lesznek az elsődleges konvertáló felületek
Számos kórház, klinika, és egyéb egészségügyi szolgáltató tapasztalta már a landing oldalak konverziós hatékonyságát. A landing oldalak általában hirdetések mögött állnak, de megcélozhatók vele organikus keresések is, hogy a lehetséges páciensek rögtön azt a tartalmat tekinthessék meg, amire kíváncsiak, és ne a webhely kezdőlapjáról kelljen megtalálniuk azt az összes többi között.
Persze a webhely kezdőlapjának is minden tekintetben rendben kell lennie, de elsődleges konverziós felületeid minden bizonnyal az egy-egy témára koncentráló, célzott landing oldalak lesznek (különösen, ha releváns hirdetéseket is készítesz hozzájuk). Egy jól kialakított landing oldal arra bátorítja a látogató pácienseket, hogy tegyék meg a következő lépést – legyen az egy időpontfoglalás, egy űrlap kitöltése, vagy feliratkozás egy hírlevélre.
11. A Facebook hirdetések egyre drágulnak majd
Ahogy egyre több márka próbál szerencsét a Facebookon, úgy egyre többen is igyekeznek majd fizetett hirdetéssekkel eljuttatni tartalmaikat célközönségük elé. Ez nem meglepő, hiszen a Facebook hirdetési rendszere rendkívül korszerű, és kiváló célzási opciókat kínál. Sajnos azonban ez az egyre fokozódó verseny a hirdetések árait is megnöveli – a Facebook már évekkel ezelőtt „kifogyott” a hirdetési felületekből platformján, és aki ugyanazokra a helyekre pályázik, mint több ezer más hirdető az adott piaci résen belül, annak bizony egyre mélyebbre kell nyúlnia a zsebében.
Nem elég azonban szimplán „kiemelni” a jól teljesítő bejegyzéseket (persze ez is egy jó taktika, ha ésszel csinálja az ember) – a sikerhez egy összetett, átgondolt, célzott kampányra lesz szükség.
12. A telemedicina szintén egyre fontosabbá válik
Arról már szó esett, hogy a kényelem mennyire fontos szempont is a millenáris korosztály számára, azonban a telemedicina (távgyógyászat – nem összetévesztendő a televíziós „távgyógyítással”) kortól független szükséglet a modern páciensek köreiben.
Vannak olyan betegek, akik korlátozott mozgásterük miatt igénylik az internetes kommunikációt kezelőorvosukkal, míg mások egyszerűen túl elfoglaltak, hogy idejük legyen személyesen egyeztetniük egy egészségügyi szakértővel. A távgyógyászat páciensek érdekeit képviseli, és rengeteget tesz már sokat emlegetett kényelem biztosítása érdekében.
Ha telekommunikációs lehetőségeket is kínálsz pácienseidnek, akkor azzal azt jelzed nekik, hogy mennyire értékesnek is tartod szabadidejüket. Habár nem válthatja ki a személyes vizsgálatokat, ez a szolgáltatás már önmagában képes új páciensek hadát fordítani praxisod, klinikád, vagy egy kórház irányába.
13. A felkészült marketingesek a termékre koncentrálnak majd
A termék a marketing 5 fontos alapelemének (termék, ár, promóció, hely, emberek) egyike, amire az igazán felkészült marketingesek minden eddiginél több hangsúlyt fektetnek majd 2019 során.
Egyre több egészségügyi szervezet és szolgáltató próbál ki új üzleti modelleket, amelyek jobban illeszkednek a modern páciensek folyamatosan változó igényeihez. A praxisok olyan „közvetlen elsődleges gondoskodási” modelleket vezetnek be, amelyek nem csak több kényelmet, de modernebb környezetet és funkciókat is kínálnak (ilyen például az előbb említett telemedicina is).
Gyakori kérdések
Melyek a 2023-as egészségügyi marketing trendek?
Az egészszégügyi marketingben élesen elkülönülnek a KKV és a nagyvállalati trendek, egy dolgo azonban megfigyelhető: az online marketing térhódítása töretlen!
Miért olyan hatékony az online marketing az egészszégügyi marketingben?
Az online marketing költségei sokkal alacsonyabbak, mint az offline eszközöké.
Melyik a leghatékonyabb online egészszégügyi marketing eszköz?
A válasz egyértelmű: a keresőoptimalizálás, a SEO!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.